حسبی الله

حسبی الله

Hasbiallah
حسبی الله

حسبی الله

Hasbiallah

دانلود پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان: گفت و گو با خدا


پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان: گفت و گو با خدا

پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستانگفت و گو با خدا

دانلود پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان: گفت و گو با خدا

پاورپوینت نمونه سوالات درس 9 هدیه سوم
پاورپوینت درس 9 هدیه های آسمان سوم ابتدایی
پاورپوینت درس گفت و گو با خدا هدیه های آسمان سوم ابتدایی
 پاورپوینت درس گفت وگو با خدا هدیه های آسمان سوم دبستان
 پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم
 پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان
 پاورپوینت گفت و گو با خدا
 پاورپوینت گفت و گو با خدا پایه ی سوم
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 6053 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24


توضیحات :

پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان:گفت و گو با خدا

24 اسلاید همراه با نمونه سوالات

برای زیبایی پاورپوینت از فونتهای B kamran و B koodak استفاده شده است.

 

فهرست مطالب پاورپوینت :

اهداف درس

مفاهیم کلیدی همراه با توضیحات

متن اصلی

نمونه سوالات

مطالعه
آزاد

همراه با پاسخ
سوالات درس نهم

.. متن اصلی
پاورپوینت دقیقا مثل کتاب درسی هست و هیچ گونه اضافه و کسری نشده است .. همراه با مطالعه آزاد برای یادگیری بیشتر و اهداف درس و نمونه سوالات همراه با جواب

 

قسمتی از متن اصلی :

صدای اذان که بلند میشد،
رسول خدا از جا برمی خاست. مسواک می زد و بهترین لباس خود را می پوشید. سپس موهای خود را شانه می زد و با ظاهری آراسته به سوی مسجد می رفت.
ایشان میفرمود: خداوند کسی را که برای گفت وگو با او، خود را آراسته و خوشبو کند، دوست دارد.

و...

دانلود پاورپوینت درس نهم هدیه های آسمان سوم دبستان: گفت و گو با خدا

دانلود پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان: ماه ه مهمانی خدا


پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان: ماه ه مهمانی خدا

پاورپوینت نمونه سوالات درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان ماه ه مهمانی خدا

دانلود پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان: ماه ه مهمانی خدا

پاورپوینت درس 10 هدیه های آسمان سوم ابتدایی
 پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم
 پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان
پاورپوینت درس ماه مهمانی خدا هدیه های آسمان سوم دبستان
 پاورپوینت ماه مهمانی خدا پایه ی سوم ابتدایی
 دانلود پاورپوینت درس ماه مهمانی خدا پایه ی سوم ابتدایی
 دانلود پاورپوینت ماه مهمانی خدا پایه ی سوم ابتدایی
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 2370 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

توضیحات :

پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان : ماه ه مهمانی خدا

25 اسلاید همراه با نمونه سوالات

 

فهرست مطالب پاورپوینت :

اهداف درس

مفاهیم کلیدی همراه با توضیحات

متن اصلی

نمونه سوالات

مطالعه آزاد

پاسخ سوالات درس دهم

.. متن اصلی پاورپوینت دقیقا مثل کتاب درسی هست و هیچ گونه اضافه و کسری نشده است .. همراه با مطالعه آزاد برای یادگیری بیشتر و اهداف درس و نمونه سوالات همراه با جواب

 

قسمتی از متن اصلی :

امشب در تهیه‌ی غذا به مادرم کمک کردم و سفره را پهن کردم. بعد از شام, مادر رو به من کرد و گفت:

«سحر! می‌دانی فردا چه روزی است؟؛ کمی فکر کردم و گفتم: فردا روز اوّل ماه رمضان است.
– امّا برای تو یک روز دیگر هم هست.
چه روزی؟

و...

دانلود پاورپوینت درس دهم هدیه های آسمان سوم دبستان: ماه ه مهمانی خدا

دانلود مبانی نظری باورهای فطری (خداشناسی و توحید، معاد و نبوت)


مبانی نظری باورهای فطری (خداشناسی و توحید، معاد و نبوت)

مبانی نظری باورهای فطری«خداشناسی وتوحید،معاد ونبوت» دانلود مبانی نظری باور فطری دانلود رایگان مبانی نظری باورهای فطری

دانلود مبانی نظری باورهای فطری (خداشناسی و توحید، معاد و نبوت)

مبانی نظری باورهای فطری خداشناسی و توحید معاد و نبوت
دانلود مبانی نظری باور فطری 
دانلود رایگان مبانی نظری باورهای فطری
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 210 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 61

توضیحات :

مبانی نظری باورهای فطری«خداشناسی وتوحید،معاد ونبوت» در 61 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

بخش اول : بررسی معنا ومفهوم و بیان نظرات وادله فلاسفه وحکمای اسلامی در اثبات باور فطری خداشناسی وتوحید.

4-1-1- اهمیت وانگیزه خداشناسی فطری

مهمترین اصل در ادیان الهی ،ونیز دردین اسلام بحث خداشناسی ومعرفت الهی است .اعتقاد به مبدأهستی و وحدانیّت حق تعالی،اولین گام برای ورود به قلمرو دین اسلام است. همچنین در کاوشهای تاریخی وآثار باقیمانده از گذشته بشر ،نشان می دهدکه انسان همواره به نیروی بزرگ ومقتدر و فراتر از نیروی محدودخود اعتقاد داشته، ودراعماق دل وجانش به پرستش اوپرداخته است .به گواهی دانشمندان ،تاریخ زندگی بشر از تاریخ اعتقاد او به خداجدا نیست .هرچه به گذشته برمی گردیم اعتقاد به خدا را همچنان در جوامع بشری مطرح می بینیم .

گرچه او همیشه از راهیابی به سوی خدای واحد محروم مانده و گاهی به اشتباه تخته سنگی را بت وواسطه وصال او قرار داده ولی بهرحال در طول تاریخ به این نیروی برتر اعتقاد داشته و این اعتقاد نسبت به ترقیات فکری ودانش اندوزی او پیوسته عالی تر ورسا تر شده است. [1]

 

4-1-2- فطرت خداشناسی ومعانی و اصطلاحات آن

تصدیق وباور به وجودخدای متعال امری فطری است که با خمیره ذات آدمی سرشته است .ازاین رو مشاهده می کنی که مردم هنگام دچار شدن به امورهراس انگیز ومشکلات، بر اساس فطرت خود برخدا توکّل نموده ،وبطور غریزی وناخودآگاه به کارساز اصل وآسان کننده مشکلات توجه می کنند.[2]آیات زیادی در این مورد اشاره به این مسئله دارد:«وَلَئِن سَالتَهُم مَن خَلَقَ السمواتِ والارض لَیقُولَنَّ اللهُ» [3] واگر از آنان بپرسی چه کسی آسمانها وزمین را آفریده ؟ خواهندگفت:خدا.»اکنون باید دید که خداشناسی فطری به چه معناست وواژه فطرت خداشناسی درفلسفه وکلام درچه معنایی استعمال شده است ودیگر این که آیا به همان معنای منظور درآیات وروایات است یا خیر؟

درباب خداشناسی سه مساله مهم مطرح است که باید نقش فطرت را درباره آنها بررسی کنیم این سه مسئله عبارتنداز:

  1. خداجویی «خداجویی فطری»؛
  2. خداشناسی «خداشناسی فطری»؛
  3. خدا باوری یا پرستی «خداپرستی فطری»؛

بررسی نقش فطرت درارتباط با مسائل یاد شده هم برای متکلمان الهی حایز اهمیت است وهم برای فیلسوفان دینی ،اهمیت این مسئله برا ی متکلمان این است که هرگاه ثابت شود که مسائل یاد شده ریشه درفطرت وسرشت بشردارند میتوانند از این طریق استواری عقیده توحید را اثبات کنند ونادرستی نظریه های رقیب را که ایمان دینی وخداپرستی بشر را معلول عوامل اقتصادی ،اجتماعی و... دانسته اند روشن سازند.

 

4-1-2-1- فطرت وخداجویی

مقصود از فطری بودن خداجویی آن است که بشر از نهاد خویش وبدون اینکه به آموزش و تلفیق نیاز داشته باشد احساس می کند که نسبت به مجموعه پدیده های هستی رازی وجوددارد که می خواهد آن را بگشاید وآن اینکه آیا جهان آفریدگاری دارد؟ مراجعه به تاریخ بشر گواه این مطلب است که بشر از دورترین روزگار حیات خویش دل مشغولی این مسأله بوده وتلاش فکری مستمری دراین زمینه داشته است. .[4] «خداجویی یکی از خواستهای فطری انسان است وشاهد اینکه انسانها در طول تاریخ به رغم اختلاف نژادی وجغرافیایی وفرهنگی وغیره در جستجوی خدا بوده اند وهمواره نوعی دین واعتقاد به خدا وجهان آفرین درمیان بشر وجود داشته است.» [5]

4-1-2-2- فطرت وخداشناسی

آدمی آنچنان آفریده شده که دراعماق قلبش رابطه وجودی با خدا دارد اگردر دلش درست جستجوکندوبه عمق قلب خود توجه کافی نماید، این رابطه را می یابد حقیقت این رابطه را نمی توان توصیف کرد وتنها راه درک آن توجه به عمق دل وتلاش در زدودن وبریدن تعلقات دنیوی است. اگرتوجّهات وتعلّقات به جهان مادّه قطع شود آنگاه انسان درعمق دل خودآن رابطه را می یابد چنین چیزی خداشناسی فطری به معنای علم حضوری به خداوند است که با شناخت حصولی و عقلی بسیار تفاوت دارد.[6] در بسیاری از سخنان پیشوایان دینی و عارفان وحکیمان به این عبارت برمی خوریم که «خداشناسی فطری است» یا انسان بالفطره خداشناس است.

4-1-2-3- فطرت و خداپرستی

یکی از امیال فطری انسان خضوع وکرنش دربرابر محبوب و معشوق است که درباره هر محبوبی متناسب بادرجه حب به او ظهور ومصداق می یابد . از سویی دیگر، معشوق ومحبوب نهایی انسان کمال مطلق است وکمال مطلق همان خدای متعال است ، پس انسان بصورت فطری غایت حضوروخشوع را در برابر خدای متعال از خود بروز می دهد واین یک گرایش فطری برخداوند است بنابراین عبادت وپرستش خدای متعالی امری کاملاً فطری است ودر واقع یکی از اساسی ترین نیازهای روحی انسان را تشکیل می دهد. باید توجه داشت که درباب شناخت خدا گاهی گفته می شود که خداشناسی امری فطری است، واین به جنبه شناخت های فطری مربوط می شود اماگاهی نیزگفته می شود که گرایش به خدا به عنوان نیرویی فوق طبیعی فطری بشراست،یعنی انسان ها فطرتاً درخود گرایش به مبدا متعالی را احساس می کنند،که این مربوط می شود به قلمرو میل ها وگرایش ها.

آنگاه ممکن است بحث شودکه برفرض وجود چنین گرایش وتمایل باطنی به مبدأجهان درانسان آیا متعلق این گرایش نیز واقعیت دارد یا خیر؟

 


[1] - برای توضیح بیشتر رجوع شود به دائره المعارف فرید وجدی ،ماده اله ووثن.

[2] - ملامحسن ،فیض کاشانی،علم الیقین ،ج1،مترجم،حسین استادولی ،ص59.

[3] - سوره لقمان آیه 25.

[4] - علی ،ربانی گلپایگانی ،فطرت ودین ،ص 138.

[5] - محمدتقی ،مصباح یزدی،معارف قرآن ،ج3-1،ص35.

[6] - سید احمد فقیهی ،خداشناسی،ص 31.

 

فهرست مطالب :

بخشی از متن :

مبانی نظری باورهای فطری«خداشناسی وتوحید،معاد ونبوت»

بخش اول:بررسی معنا ومفهوم، نظرات وادلّه فلاسفه وحکمای اسلامی در اثبات خداشناسی فطری

4-1-1- اهمیت وانگیزه خداشناسی فطری...........................................................................................

4-1-2-فطرت خداشناسی ومعانی واصطلاحات آن............................................................................

4-1-2-1- فطرت وخداجویی...........................................................................................................

4-1-2-2- فطرت وخداشناسی...........................................................................................................

4-1-2-3- فطرت وخداپرستی...........................................................................................................

4-1-3- تاریخچه بحث «فطرت خداشناسی»........................................................................................

4-1-4- سخنان دانشمندان ،فلاسفه ومتکلمان غربی درباره گرایش به خدا............................................

4-1-5- گرایش فطری به خدا از نظر دانشمندان وفلاسفه اسلامی..........................................................

4-1-6-گرایش فطری به خدا درکلام وحی ........................................................................................

4-1-6-1-آیاتی که بصورت صریح درمورد فطرت خداگرایی می باشند...............................................

4-1-6-2-آیاتی که بصورت غیرمستقیم دلالت برفطرت خداگرایی دارند.............................................

4-1-7- دیدگاههای مختلف درباره مفهوم خداشناسی فطری..................................................................

4-1-7-1 -دیدگاه متکلمان وفلاسفه مسلمان.........................................................................................

4-1-7-2- دیدگاه عرفا درباره مفهوم خداشناسی فطری........................................................................

4-1-7-3- نتیجه بحث.........................................................................................................................

4-1-8-توحید فطری............................................................................................................................

4-1-8-1- خداشناسی وتوحید............................................................................................................

4-1-8-2-نقش فطرت درتوحید وخداشناسی................................................................................

4-1-8-3-معرفت فطری«تعریف خدا»...........................................................................................

4-1-9- امکان شناخت خدا وخداشناسی فطری..............................................................................

4-1-9-1- مروری برراههای خداشناسی.........................................................................................

4-1-9-2- امکان شناخت خدااز طریق عقل....................................................................................

4-1-9-3- نظر حکمای اسلامی.......................................................................................................

4-1-9-4- دیدگاه قرآن راجع به شناخت خدا..................................................................................

4-1-10- دلایل خداشناسی از نظر تعداد..........................................................................................

4-1-10-1- دسته بندی دلایل اثبات وجود خدا...............................................................................

4-1-11- بررسی ادله اثبات خدااز طریق امور فطری.........................................................................

4-1-11-1-اثبات خدا از راه شوق وعشق فطری به وجود مطلق.........................................................

4-1-11-2-اثبات خدا از طریق امید فطری به او درحوادث خطرناک................................................

4-1-11-3-اثبات فطری بودن شناخت خدا از راه عمومیت اعتقاد به خدا درهمه ملتها «اجماع عام».......

4-1-11-4- اثبات خدا از طریق مکاشافات وتجربه های دینی.............................................................

4-1-11-5- نتیجه گیری بحث...........................................................................................................

بخش دوم :باورفطری معاد..................................................................................................................

4-2-1- معناومفهوم وآثاراعتقاد به معاد درحیات انسان.....................................................................

4-2-1-1- معنای لغوی و اصطلاحی معاد........................................................................................

4-2-1-2- واژه معاد درقرآن وروایات..............................................................................................

4-2-1-3- معنای عام وخاص معاد...................................................................................................

4-2-1-4- ارتباط معاد شناسی وانسان شناسی...................................................................................

4-2-1-5- نقش معادباوری درحیات انسان .....................................................................................

4-2-1-6- هدف از معاد شناسی.....................................................................................................

4-2-1-7-آثار اعتقاد به معاد..........................................................................................................

4-2-2- جایگاه فطری معاد............................................................................................................

4-2-2-1- جایگاه معاد.................................................................................................................

4-2-2-2- ریشه های معاد دراعماق فطرت...................................................................................

4-2-2-2-1- پیمودن بی راهه ها..................................................................................................

4-2-2-2-2- انحراف از فطرت وسرگردانی دربیراهه ها..............................................................

4-2-2-2-3- خرافات مضحک واسف انگیز............................................................................

4-2-2-3- معاد درتجلیگاه فطرت............................................................................................

4-2-2-3-1- فطرت نخستین رهنمودن راه...............................................................................

4-2-2-3-2- عشق به بقاء........................................................................................................

4-2-2-3-3- رستاخیز درمیان اقوام پیشین................................................................................

4-2-2-3-4- رستاخیز کوچک وبزرگ...................................................................................

4-2-3- بررسی براهین وادلّه اثبات باور فطری معاد...................................................................

4-2-3-1- دلایل امکان باور فطری معاد..................................................................................

4-2-3-2- دلائل وقوع باور فطری معاد...................................................................................

4-2-3-2-1- برهان فطرت دراثبات باور فطری معاد................................................................

4-2-3-3- بیان اقوالی ازفلاسفه ومتکلمین اسلامی دراثبات باور فطری معاد...............................

4-2-3-4- نتیجه گیری...........................................................................................................

بخش سوم : باور فطری نبوّت...................................................................................................

4-3-1- معانی نبوّت...............................................................................................................

4-3-1-1- معنای لغوی نبوّت.................................................................................................

4-3-1-2- حقیقت نبوّت.......................................................................................................

4-3-1-3- نبوّت از نظر قرآن وروایات..................................................................................

4-3-1-4- انواع نبوّت...........................................................................................................

4-3-1-4-1- اثبات نبوّت عامّه از نظر فلاسفه وحکما.............................................................

4-3-1-4-2- نبوّت خاصّه.....................................................................................................

4-3-2- نبوّت وفطرت..........................................................................................................

4-3-2-1- نبوّت مکمل فطرت.............................................................................................

4-3-2-2- هماهنگی فطرت وشریعت..................................................................................

4-3-2-3- فطرت رمز جامعیت وجاودانگی شریعت.............................................................

4-3-3- فلسفه بعثت نبوّت...................................................................................................

4-3-3-1- نمایاندن راه رستگاری........................................................................................

4-3-3-2- غفلت زدایی وبیدارگری....................................................................................

4-3-3-2-1- بازخواست پیمان فطری.................................................................................

4-3-3-2-2- یادآوری نعمتهای الهی.................................................................................

4-3-3-2-3- هموارساختن راه تفکر....................................................................................

4-3-3-3-پشتیبانی از فضائل اخلاقی....................................................................................

4-3-3-4- برقراری عدالت اجتماعی....................................................................................

4-3-4- لزوم نبوّت ازنظررهبری فطری.................................................................................

4-3-4-1- نیاز امور فطری به رهبری.....................................................................................

4-3-4-2-لزوم نبوّت ازنظروضع قوانین..................................................................................

4-3-4-2-1- انسان خواهان زندگی دستجمعی است..............................................................

4-3-4-2-2- انسان یک موجود مرزنشناس است..................................................................

4-3-4-3- لزوم نبوّت فطری از نظر تعلیم وتربیّت..................................................................

4-3-5- بیان اقوالی ازفلاسفه ومتکلمین اسلامی در اثبات باورفطری نبوت..............................

4-3-5-1- ابوعلی سینا.........................................................................................................

4-3-5-2- سهروردی..........................................................................................................

4-3-5-3- ملاصدرا............................................................................................................

4-3-5-4- دیدگاه متکلمان اسلامی....................................................................................

4-3-6- نتیجه بحث............................................................................................................

فهرست آیات.....................................................................................................................

منابع ومآخذ.......................................................................................................................

چکیده انگلیسی.................................................................................................................

دانلود مبانی نظری باورهای فطری (خداشناسی و توحید، معاد و نبوت)

دانلود تحقیق بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه


دانلود تحقیق بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه

مطالعه و بررسی دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا، این نتیجه را به دست می دهد که مبنای پذیرش وجود خدا توسط او دلایلی است که از فسلفة دکارت در اختیار داشته است هر چند برخی از شارحین فلسفه اسپیتوزا براهین موجود در آثار او را بعضاً متفاوت دانسته‌اند

دانلود دانلود تحقیق بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه

بررسی دلایل اثبات وجود خدا 
فلسفه اسپیتوزا
دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41

مطالعه و بررسی دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا، این نتیجه را به دست می دهد که مبنای پذیرش وجود خدا توسط او دلایلی است که از فسلفة دکارت در اختیار داشته است. هر چند برخی از شارحین فلسفه اسپیتوزا براهین موجود در آثار او را بعضاً متفاوت دانسته‌اند[1] اما واقعیت این است که اصل و اساس این براهین همان اصول موضوعه ای است که او از آثار دکارت آموخته است. این احتمال قوی به نظر می رسد که تفاوت استدلالهای اسپیتوزا و دکارت در خصوص اثبات وجود خدا بیشتر مربوط به نتایجی باشد که دو فیلسوف (و خصوصاً اسپیتوزا) از آنها استخراج کرده اند.

به هر حال صرفنظر از صحت و سقم این سخن که آیا دلایل اسپیتوزا متفاوت از استدلالهای دکارتی اثبات وجود خدا هستند یا خیر، در مجموع در این زمینه چهار برهان یا چهار تقریر مختلف از یک برهان، در آثار فیلسوف مورد نظر ما قابل تفکیک هستند که در این قسمت به شرح آنها خواهیم پرداخت.

1- برهان اول

به نظر می رسد با توجه به اشارات خود اسپیتوزا در آثارش مهمترین برهانی که او برای اثبات وجود خدا بیان می کند، برهانی است که اکنون قصد بیان آن را داریم. این برهان مبتنی بر این اصل است که در گفتن اینکه چیزی مندرج در طبیعت یا مفهوم چیزی است به منزله این است که بگوییم آن دربارة این چیز صادق است[2].»  به عنوان مثال اگر ما مفهوم سه ضلعی را مندرج در طبیعت یا مفهوم یا ذات مثلث می دانیم این بدین معنی است که مثلث های موجود در جهان هم سه ضلعی هستند. مقدمه دوم این برهان این است که طبق تعریف اسپیتوزا از مفهوم خدا، «وجود ضروری مندرج در مفهوم خداست»[3]

بنابراین، در مورد خدا میتوان گفت که «وجود ضروری در اوست یا اینکه او موجود است[4]

این برهانی است که اسپیتوزا آن را برهان لمی می داند و به واسطة آن با توماس آکوئیناس که معتقد به عدم امکان اقامه برهان لمی در اثبات وجود خداست، مخالفت می ورزد. همین برهان در قضیه 11 از کتاب اخلاق به این صورت بیان شده است که «خدا یا جوهر که ؟؟‌از موجود است.»[5] برخی از شارحین آثار اسپیتوزا با تبدیل این استدلال به قیاسی شرطی آنرا به این صورت توضیح داده اند:

«اگر تصور واضح و متمایزی داریم از خدا چونان موجودی که ماهیتش متضمن وجود است، پس خدا را مستقیماً ادراک می کنیم.

اما تصور واضح و متمایزی داریم از خدا چونان موجودی که ماهیتش متضمن وجود است. پس وجود خدا را مستقیماً ادراک می کنیم[6].

تفسیر استاد محسن جهانگیری مفسر و منتقد آزاد آسپیتوزا در کشور ما ، نیز مشابه تبیین فوق است. ایشان معتقدند : «این برهان را میتوان به صورت قیاس شرطی زیر درآورد:

هرگاه از خدا به عنوان موجودی که ذاتش مستلزم وجود است، تصوری روشن و متمایز داشته باشیم،‌وجود او را مستقیماً ادراک خواهیم کرد. اما از خدا به عنوان موجودی که ذاتش مستلزم وجود است تصوری روشن و متمایز داریم. پس وجود او را مستقیماً ادراک می‌کنیم. البته این قیاس با قیاس دیگری تکمیل می شود به این صورت که هر چیزی را که مستقیماً ادراک کنیم موجود است، آن موجود است. خدا را مستقیماً ادراک می کنیم که موجود است. پس خدا موجود است. یعنی که با نوعی از علم متقین به وجود خدا معرفت داریم[7]

بنابر چنین تفاسیری از این برهان است که کسانی مانند ویلیام ارل و ولفین معتقدند که چنین بیانی صرفاً ابراز یک شهود عقلی از ماهیت و وجود ضروری خدا است و اسپیتوزا در اینجا در مقام گزارش این امر است که ما تجربه ای از خدا داریم و یا می توانیم داشته باشیم که در آن وجودش را برای ماهیتش ضروری تصور می کنیم.

در مقابل بنابر تفسیر دیگری که از برهان وجودی اسپیتوزا بر اثبات وجود خدا که توسط هارولدزوکیم ارائه شده است هدف اسپیتوزا از ارائه چنین بیانی آوردن استدلال محکمی در خصوص وجود خدا بوده است. بنابراین برهان «باید گفت ماهیت جوهر اقتضا می کند که موجود باشد و جوهری که موجود نیست، اساساً جوهر نیست. یک جوهر ناموجود،‌یک امر متناقض با لذات است.

براین اساس شما یا باید مفهوم جوهر را رها کنید یا باید بپذیرید که جوهر یعنی خدا، بالضروره موجود است. اما اگر شما مفهوم جوهر را کنار بگذارید در آن صورت ناچارید مفهوم حالت را نیز کنار بگذارید. پس یا هیچ چیز وجود ندارد یا خدا بالضروره موجود است[8].

روشن است که چنین تقریری از نظر اسپیتوزا، صرفاً با توجه به تعریف خاص فلسفه اسپیتوزا از دو اصطلاح جوهر و حالت ارائه شده است. جوهر در دیدگاه او دو شیئی است که در خودش است و به نفس خودش به تصور در می آید، یعنی تصورش به تصور شیئی دیگری که از آن ساخته شده باشد، متوقف نیست.» و مقصود او از حالت «احوال جوهر یا شیئی است که در شیئی دیگر است و به واسطه آن به تصور در می آید»[9]. با توجه به این دو تعریف است که او در اولین اصل از اصول متعارفه کتاب اخلاق می گوید: «هر شیئی که موجود است یا در خودش وجود دارد یا در اشیاء دیگر[10].»  به عبارت دیگر هر چیزی که وجود دارد یا جوهر است یا حالت . وجود حالت بدون وجود جوهر قابل تصور نیست. و از آنجا که در فلسفه اسپیتوزا تنها یک جوهر وجود دارد و آن همان ذات لایتناهی خدا می‌باشد بنابراین یا هیچ چیز وجود ندارد، یا خدا بالضروره موجود است. آنچه گذشت شرح استدلالی بود که اسپیتوزا آنرا برهانی لمی دانسته و در مسأله اثبات وجود خدا کارآمدی بیشتری نسبت به سایر براهین برای آن قائل بوده است.

به هر حال روشن است که وقتی در مورد روایت برهانی بیان اسپیتوزا بحث میشود همانگونه که فردریک کاپلتون نیز گفته است ما با شکلی از برهان وجودی ؟؟ که در معرض حملات و انتقاداتی قرار دارد که براهین وجودی قدیس آنسلم و رنه درکات با آن مواجه بودند[11]. فهم چگونگی گذر از این اعتراضات به واسطه تقریرهای متفاوت فلاسفه‌ای همچون، آنسلم، درکارت، اسپیتوزا و ملاصدرا زمینة درک عمیقتری از برهان وجودی را فراهم خواهد آورد. در مورد اسپیتوزا، به احتمال قوی کسانی مانند ولفن و ارل که او را در هنگام بیان برهان وجودی ، در مقام گزارش تجربة ما از خدا می دانند، سعی کرده اند که روایت اسپیتوزایی برهان وجودی را از این انتقادات نجات دهند. به هنگام بحث تطبیقی در مورد آراد اسپیتوزا و ملاصدرا ما تمرکز بیشتری در این خصوص خواهیم داشت.


برهان دوم :

برهان دومی که اسپیتوزا در قضیة ششم از کتاب «شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی» بیان کرده است همان برهانی است که دکارت در تأمل سوم[12] از کتاب تأملات در فسلفه اولی اقامه نموده است. در این برهان، وجود خدا از صرف این واقعیت که تصور او در ما موجود است از طریق برهان انی مبرهن شده است. براساس این برهان «واقعیت ذهنی هر یک از تصورات ما مقتضی علتی است که همین واقعیت نه تنها ذهناً بلکه به صورت برابر یا برتر مندرج در آن است (طبق اصل متعارف نهم) اما با تصوری که از خدا داریم (طبق تعریف دوم و هشتم) واقعیت ذهنی این تصور به صورت برابر یا برتر مندرج در ما نیست (طبق اصل متعارف چهارم) و ممکن نیست جز خدا در چیز دیگری مندرج باشد (طبق تعریف هشتم) بنابراین تصور خدا که موجود در ماست ایجاب می کند که خدا علت آن باشد و در نتیجه (طبق اصل متعارف هفتم) خدا موجود است[13].

خلاصة‌ این برهان به این صورت است که ؛ تصوری از خدا به عنوان موجودی مطلقاً نامتناهی که علت خود است و دارای همة کمالات در حد اعلای آن است در ما وجود دارد. از طرف دیگر ما محدود هستیم و نمی توانیم علت ایجاد این تصور نامتناهی در خودمان باشیم. بنابراین علت آن تصور باید در عالم واقع موجود باشد. بنابراین خدا به عنوان علت آن تصور، دارای وجود واقعی است. البته این نکته لازم به ذکر است که در مورد تصورات دیگری که در ذهن ما وجود دارد نیز قطعاً چنین نیست که وجود آنها در ذهن ما بی علت باشد، منتهی در مورد آنها،‌چون محدود و متناهی هستند این فرضیه قابل طرح است که مثلاً خود ما از طریق تخیل آنها را ایجاد کرده باشیم ولی در مورد تصور موجود نامتناهی چنین فرضیه ای قابل طرح نیست. البته این امکان وجود دارد که کسی بگوید این تصور، تصوری سلبی است و نه ایجابی و وجودی تا نیاز به علتی ورای خود داشته باشد که در پاسخ به چنین اشکالی باید توجه داشته باشیم که قطعاً اسپیتوزا هم به تبع دکارت که می گوید : با وضوح معلوم است که واقعیت در جوهر نامتناهی بیشتر است تا در جوهر متناهی[14]. این تصور را تصوری ایجابی می داند. حال این سؤال مطرح می شود که آیا این برهان متفاوت از برهان اول است. کوتاهترین شکل برهان اول این است که ذات (طبیعت) خدا متضمن وجود اوست و این امری واضح و متمایز است. و جان کلام در برهان دوم نیز این است که مفهوم خدا متضمن وجود واقعی اوست. اگر از اسپیتوزا سؤال شود که چرا ذات خدا متضمن وجود اوست چنانکه ملاحظه می شود خواهد گفت این امری واضح و متمایز است. اما اگر او بخواهد برای کسی که نمی تواند این وضوح و تمایز را درک کند این مطلب را تبیین نماید چه خواهد گفت؟ به نظر می رسد حداقل یکی از راههای تبیین این مسأله که گفته شود امکان ندارد چنین ذاتی با چنان تعریفی معلول علتی جز خودش باشد. اینجا ممکن است این تصور پیش آید که پس برهان اول و دوم متفاوت از یکدیگر نیستند. اما در خصوص تبیین تفاوت این دو اسپیتوزا می تواند بگوید در برهان دوم سخن بر سر این نیست که وجود امر لایتناهی عین تصور موجود لایتناهی در ذهن ما است و همین نکته است که این برهان را به برهانی انی تبدیل می کند. اما در برهان اول که برهانی لمی است، اساس این برهان این است که ذات خدا عین وجود خدا است. و از این جهت است که او می گوید خدا علت خود یا موجودی خود تبیین است[15]. شاید این تصور که برهان اول و دوم که شرحشان گذشت قابل تحویل به برهان واحدی هستند از طریق این موضوع تقویت شود که اسپیتوزا قائل به وحدت وجود و وحدت جوهر است و اشیاء و امور موجود در عالم را به عنوان حالات آن جوهر واحد تلقی می کند[16]. بنابراین ممکن است این گمان پیش بیاید که تصور موجود لایتناهی در ذهن ما نیز به عنوان حالتی از حالتهای وجود خدا و آن جوهر لایتناهی،‌در ما است و حالت نیز وجودی مستقل از جوهر ندارد و در حقیقت رابطة این دو رابطه این همان است. یعنی تصور جوهر لایتناهی در ذهن ما به تعبیری همان جوهر لایتناهی است که در ذهن ما متجلی شده است که البته ذهن ما نیز چیزی حالت دیگر از وجود و جوهر واحد نیست. بنابراین وقتی در برهان دوم گفته می شود وجود خدا علت بودن تصوری از خدا در ذهن ما است،‌این علیت از قبیل علیت جوهر نسبت به حالت است. «حالتی» که هم وجودش متوقف بر وجود جوهر است و هم تصورش وابسته به تصور جوهر است[17]. اینجاست که باید قبول کرد که تقریر اسپیتوزایی برهان دوم با تقریر دکارتی این برهان حامل قابلیتهای متفاوتی است. در فلسفه دکارت علیت وجود واقعی خدا نسبت به تصور خدا در ذهن ما هرگز نمیتواند مانند فلسفه اسپیتوزا تبیین شود. چرا که دکارت ذهن انسان را جوهری جدا و متفاوت از خدا می داند که به دلیل قصورش نمی تواند تصور موجود لایتناهی را در خود ایجاد کند اما در اندیشه وحدت وجودی اسپیتوزا، ذهن انسان یک تجلی (حالت) از تجلیات (حالات) الهی است که جوهرة آن و نور آن وجود لایتناهی که مشتمل بر تصور لایتناهی می‌باشد، است. اینجاست که برهان اسپیتوزا به اندیشه ملاصدرا نزدیک و از تفکر دکارت دور میشود.

 

فایل ورد 41 ص

دانلود دانلود تحقیق بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه

دانلود سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا (ص)


سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا (ص)

در این مقاله نخست مبانی نظری نظارت و بازرسی به اجمال از دیدگاه اسلام تبیین شده و با ذکر نمونه‌هایی از آیات و روایات بخصوص فرمایشات علی (ع) ضرورت انجام آن نان داده شده است؛

دانلود سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا (ص)

سازمان 
اداری و مالی
در زمان رسول خدا (ص)
سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا (ص)
دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

چکیدة مقاله 

در این مقاله نخست مبانی نظری نظارت و بازرسی به اجمال از دیدگاه اسلام تبیین شده و با ذکر نمونه‌هایی از آیات و روایات بخصوص فرمایشات علی (ع) ضرورت انجام آن نان داده شده است؛ نگارنده سپس به تاریخچة نظارت و بازرسی در ایران پیش و پس از اسلام پرداخته و با ذکر شواهد تاریخی توجه به این موضوع را در حکومتها و سلسله‌های مختلف تبیین کرده است و این موضوع را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور تفصیلی‌تر مورد مداقه قرار داده و در پایان نیز نظارت و بازرسی کشورهای مختلفی را از قبیل سوئد، نروژ، دانمارک، اتریش، انگلستان، امریکا، زلاندنو به اجمال توصیف کرده و سرانجام استقلال قوا و جایگاه سازمان بازرسی را در این میان مورد بحث و بررسی قرار داده است.

 

واژه‌های کلیدی: 

1- نظارت و بازرسی از دیدگاه اسلام، بازرسی در ایران، بازرسی، محتسب، بازرسی در کشورهای دیگر و سازمان بازرسی و اصل تفکیک قوا.

 

مقدمه:

شکی نیست که یکی از اصول حیات بخش مکتب اسلام، آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید است و نیز مسلم است که در اسلام تجسس و کنجکاوی در مسای خصوصی و شخصی افراد بسیار مردود و مذموم اعلام شده است و در این امر مضمون بسیار زیادی در کتاب و سنت و اصل شده است. از آن جمله:

1-آیة شریفه: «لاتجسّسوا» (سورة حجرات آیة‌ 12) یعنی تجسس نکنید.

2- از رسول خدا (ص) نقل شده است «یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الی قلبه لا تذموا المسلمین و لاتتبعوا عوراتهم». (بحارالانوار ج 75 ص 214)

ای کسانی که به زبان اسلام آورده‌اید ولی ایمان در قلبتان وارد نشده است. مسلمانان را مذمت نکنید و در مسایل مخفی و اسرار آنان جستجو ننمایید.

ولی با مداقه در متون و روایات موجود در این خصوص به خوبی معلوم می‌شود که چنین موضوعی ربطی به بازرسی و بررسی مسایل اجتماعی و حکومتی ندارد و منع دخالت در مسایل خصوصی ربطی به رسیدگی و نظارت و بازرسی در مسایل اجتماعی و حکومتی ندارد و اینها دو مقولة کاملاً مجزا هستند.

دین مقدس اسلام شدت از تلاش برای آگاه شدن از مسایل شخصی افراد جلوگیری نموده ولی در عین حال دولتها را مکلف ساخته که در امور جامعه تا آن جا که مرتبط به مسایل اجتماعی است و نظام و اداره آن در حیطة وظایف حکومت است بررسی نمایند.

1-1-اهداف بازرسی

بازرسی از نظر اسلام سه هدف دارد:

الف- مراقبت از حرکات و جابه‌جاییهای نیروهای دشمن؛

دانلود سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا (ص)